top of page
kodlama eÄŸitimi nedir
robot

 

Kodlama Nedir? 

Kodlama, bir yazılım dili kullanarak bilgisayar programı yazmaktır. Kodlama yapmak için donanım olarak bir bilgisayar, diz üstü bilgisayar, tablet veya akıllı telefon gereklidir. Kodlamanın ürünü bir web sayfası, yazılım, animasyon, dijital hikaye, bilgisayar oyunu, robot kodu, akıllı telefon uygulaması olabilir. Kodlama bir amaçla baÅŸlar ve bu amacı gerçekleÅŸtirecek aÅŸamaları planlamak gerekir. Yapılan planlama aslında sözlü olarak nelerin yapılacağını aÅŸamalandırmaktır. Pseudocode; ya da nam-ı diÄŸer “sözde kod” programlama dilleri ile kod yazmaya baÅŸlamadan önce algoritmayı basitçe etüt etmek için çıkartılan yol haritasıdır. Sözde kodun yazma becerisi aslında yazılım mühendisliÄŸinin temelini oluÅŸturmaktadır. Yapılacak yazılımın nerde baÅŸlayacağı nerede biteceÄŸi, hangi bölümlerin tekrar tekrar uygulanması gerektiÄŸi önemlidir. Bilgisayar ortamında basit bir oyun kodlasanız bile programlama aÅŸamasına geçmeden önce etraflıca düÅŸünerek bir plan yapmanız gerekir. Kısacası küçük bir kod yazmak için bile problem çözme sürecinin tüm aÅŸamalarını tamamlamalısınız. 

​

Kodlama Neden Önemli? 

Günümüzde, eÄŸitimde kodlamadan sıkça bahsedildiÄŸini duyuyoruz. Peki neden kodlama bu kadar önemli? ÖÄŸrenme sürecinde somut kavramlar sözkonusu ise öÄŸrenmek kolaydır. ÖrneÄŸin, coÄŸrafya dersinde dokunabildiÄŸimiz bir küreyi çevirerek dünya haritasında ülkelerin yerini öÄŸreniriz. Kendimiz küreyi çevirip istediÄŸimiz ülkenin nerede olduÄŸuna kendimiz bakarız. Ya da kimya dersinde suyu kaynatırken kaynama noktasını termometreden görerek öÄŸrenmek bizim için çok rahattır. Fakat matematik ve fen bilimlerinin bir çok konusu soyut kavramlardır. GeçmiÅŸte İlk okulda saymayı öÄŸrenirken fasulye ve ceviz gibi somut nesneler kullanılırdı. Aslında bu yöntemler soyut kavramları öÄŸrenebilmemiz için o dönemin araçlarıydı. Hızla dijitalleÅŸen dünyamızda artık soyut kavramları somutlaÅŸtırmaya ya da en azından görsel hale getirmeye yarayan yeni araçlara sahibiz. ÖÄŸrenmeyi kolaylaÅŸtıracak araçlardan en önemlisi bilgisayar ve ardından internet olmuÅŸtur. Günümüzde ise daha özel bir alan olan kodlama ön plana çıkmıştır.

codeorg

code.org

​

Kodlamanın öneminin gündeme gelmesi ile birlikte 2013 yılında kodlamanın eÄŸitimde daha fazla kullanılması ile bilgisayar bilimlerine katılımın arttırılması ve kadınların katılımının saÄŸlanmasını amaçlayan code.org web sitesi oluÅŸturulmuÅŸtur. Blok kodlama yöntemleri ile kodlamayı küçük yaÅŸlarda öÄŸretmek amacıyla kurulmuÅŸtur. Ülkemizde Milli EÄŸitim Okulları da dahil olmak üzere tüm okullar kar amacı gütmeyen bu web sitesinin içeriklerini kullanarak kodlama eÄŸitimi vermektedir. Code.org tamamen ücretsiz ve kar amacı gütmeyen bir oluÅŸumdur.

verny
coding

Robotik Kodlama Nedir?

Bir robotun hareketlerini kontrol etmek ve yönlendirmek için yapılan kodlamadır. Kodladığımız nesne bir robottur. Bilgisayar ortamında yapılan kodlamanın sonucu ekrana yansımaktadır. Sonuç olarak yapılan herÅŸey ekranda bir animasyon, web sayfası gibi bir yazılım unsuru ÅŸeklindedir. ÖrneÄŸin kare bir parkur etrafında dönüÅŸ komutu verdiÄŸiniz bir araç, bilgisayar ekranında verdiÄŸiniz komutu sorunsuz olarak birebir uygulayacaktır. Sonuçta ekranda hareket eden araç sanal bir araçtır ve onu elinize alıp dokunamazsınız. Ayrıca ekrandaki aracın sürtünme, toz, yakıtının bitmesi, tekerinin çıkması gibi gerçek hayatta karşılaşılacak sorunları yoktur. Kısacası yazılımın ekrandaki çıktıları soyuttur.

​

Robotik Kodlama neden öÄŸrenme için daha etkilidir?

BaÅŸlangıçta ifade edildiÄŸi gibi soyut kavramların somutlaÅŸtırılması öÄŸrenmeyi kolaylaÅŸtırmaktadır. Bu nedenle robotların eÄŸitimde kullanılması öÄŸrenmeyi daha etkin hale getirmektedir. Yapılan ÅŸey yine kodlamadır. Ancak bu kez kodladığımız ÅŸey dokunabildiÄŸimiz, aldığı yolu cetvelle ölçebildiÄŸimiz, pilini deÄŸiÅŸtirebildiÄŸimiz somut bir nesnedir. Somut dönemden henüz çıkmakta olan çocuklar için kodladıkları ÅŸeyin gerçek dünyaya ayaklarının basması çok önemlidir. Robotlar, eÄŸitimde öÄŸretilmesi gereken mesafe, hız, zaman, çevre, çap, ısı, açı, ışık ve benzeri soyut kavramları anlamayı somut hale getirecek gerçek dünya etkinlikleri planlama olanağı saÄŸlamaktadır.

Planlanan robotik etkinlikler matematik, fen bilimleri alanlarındaki edinilmesi gereken kazanımlara uygun olarak planlanabilir. Fakat sadece matematik alanındaki bir kavram için planlama yapıldığında bile robotik etkinlik ve kodlamanın doÄŸası gereÄŸi fen bilimleri, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanları kapsanmaktadır. Bu noktada matematikte hedeflenen bir kazanım saÄŸlanırken aynı zamanda yapılan robot inÅŸası ve kodlama aÅŸamalarında sistematik düÅŸünme, problem çözebilme ve olaylar arasındaki iliÅŸkileri görebilme yetenekleri de eÅŸzamanlı olarak geliÅŸmektedir.

​

Robotik Kodlamada Etkinlik Planlama

Robotik kodlama öÄŸrenmede etkinliÄŸi arttıracak önemli bir yöntem olarak karşımızda bulunmaktadır. Ancak bu yöntemden en iyi faydayı saÄŸlamak için planacak etkinliklerin kazanımlara uygun bir ÅŸekilde yapılması önem kazanmaktadır. Robotik Kodlamada doÄŸru öÄŸretim tasarımı öncelikle öÄŸrenme ortamının tasarımı ile baÅŸlamalıdır. Robotik etkinliklerin uygulanacağı dershane tasarımı ve etkinliklerin inÅŸasını ve uygulamaları kolaylaÅŸtıracak masa, robot, bilgisayar gibi teçhizatların seçimi çok önemlidir. ÖÄŸrenme ortamı ve araçlarından sonra kazanımlara uygun etkinliklerin tasarlanması gelmektedir. Her bir kazanım için kazanımı pekiÅŸtirecek etkinlikler dikkatle tasarlanmalıdır.

eğitim robotları
bottom of page